Om

Om ett eller ett par år kommer de flesta gymnasie- och högstadieskolor att utrusta sina elever med bärbara datorer i och med att priserna på datorer sjunker, mycket tack vare introduktionen av netbooks på marknaden. Av vilken typ borde dessa datorer vara? Kommer det att bli någon form av tablet? Är tangentbordets dagar räknade? Eller är det bara under omformning? Vilka lärdomar kan man dra, och vad behövs i termer av nätverk, nätbaserade kommunikationssystem och utbildning, och hur kommer det att påverka lärandet och inlärandet i skolan? Vilken ny typ av pedagogik ger den nya skolmiljön och den nya tekniken möjligheten att genomdriva?

Bakgrund
Mattias Davidsson, forskare och IT-pedagog.

Denna sida drivs av Mattias Davidson. För tillfället jobbar jag på CeLeKT på LinnéUniversitetet i Växjö där jag undersöker möjligheten att med hjälp av multipla representationer - bild, film, grafer, text, tal mm knyta elevens förståelse hårdare och överföra denna kvalitativa förståelse i kvantitativa beräkningar, med matematisk symbolik utförd. Tidigare har jag jobbat som fysik och matematiklärare vid Johannes Heberggymnasiet, där vi var tidiga med att implementera #entillen med den nya sortens billigare datorer - netbooks. Många av de tidigare inläggen på bloggen handlar om detta projekts uppstart.




Anlita mig
Behöver din skola hjälp vid implementering av en dator per elev? Med de verktyg som finns i mängder, gratis på nätet - vad de kan erbjuda er pedagogiska profil? Kika här för att se vad jag har att erbjuda.