fredag 14 augusti 2009

Tankar om Google-docs


  • Vilka dokument skall vi kräva att eleverna har?

    • PBL[1]-logg (studie-logg)

    • Ämnesportfolio



  • Hur skall dessa dokument utformas på bästa sätt? Skall de vara öppna "nakna" eller styrda? Vad sporrar elevernas skrivvilja?

  • Vilka dokument skall vi som lärare ge feedback i?

    • Hur ofta och vilka lärare skall/bör läsa, och hur vet eleverna vem som skall läsa och när?

    • Skall vi fokusera på fakta, visad förståelse eller lärprocessen/PBL?



  • Vad måste lärarna kunna göra själva? Vad kräver att de har stöd ifrån en IKT-pedagog?

  • Skall vi göra templates för de dokument vi kräver att eleverna skall ha?

  • Hur skall vi kunna effektivisera feedbacken på elevernas prov etc med hjälp av google-docs?

  • Kan man ha betygssamtal över google-docs? Vilket dokument skall denna information in i? Eller skall det ske på något annat sätt?

  • Var/hur kan eleverna se en sammanfattande bild av sin situation?

  • Beöves en strategi för feedback? För att kunna ge feedback löpande OCH efter prov OCH efter...........? På samma ställe?

  • Behövs ett dokument - kalla det portfolio eller något annat, i varje kurs?

  • Den stora frågan. Hur mycket skall vi styra eleverna? Hur mycket kväver styrning elevernas egen kreativitet?


Det finns många frågor. Nu börjar svaren trilla in...

[1] PBL står för ProblemBaserat Lärande

7 kommentarer:

  1. Varför kräva att eleverna använder google docs över huvud taget? Jag skulle bli galen om någon sa till mig vilka verktyg jag skulle använda. Vilket jag iofs blir.

    SvaraRadera
  2. Det finns många bra anledningar till att ha alla elever inom samma system. Vi använder google-apps. Om jag tex som elev vill dela ett dokument med elev X så är det i det närmaste omöjligt att göra detta om du inte vet i vilket system du skall dela dokumentet med. Tanken är ju tex att eleverna samarbetar med olika uppgifter. Om alla elever är med i samma system så är det bara att skriva in elevens namn... så sker det automatiskt.

    Men utveckla gärna mer vad du menar... På vilket sätt hade du blivit galen?

    SvaraRadera
  3. Länk till kommentarer på facebook: http://www.facebook.com/note.php?note_id=115407471861&comments=

    SvaraRadera
  4. Mycket bra frågor, och en annan som är mycket viktigt. Hur ska lärarna organisera sina dokument? Det går mycket lätt att skapa hyperlänkar i dokumenten vilket skapar ännu större möjligheter till kloka använingsområden i google docs för att bara ge ett exempel. Att använda google docs är en mycket bra idé men det finns saker som kräver lite tankearbete vid det praktiska i vardagen. I många fall finns en tendens att skapa ett dokument för varje uppgift eller annat. Det går ju också att hantera flödet av dokument genom att använda sig av ett och sedan länka allt därifrån, allt beroende på behov och upplägg. Som sagt. Det kräver lite tanke men summan av kardemumman är alltid att delade dokument är oöverträffat i skolarbetet.

    SvaraRadera
  5. Håller helt med. Hur vi hanterar det i lärarlaget är en av de stora frågorna. Många blir helt "trötta" i ögonen av att bara se alla dokument som dyker upp i deras dokumentlista. Det är mycket en mental omställning som gäller att man kommer över. Ett bra namngivningssystem hjälper till. Allt är ju sökbart.

    Kom på en liknelse jag tänkte ta för kollegorna. Tänk dig att du har ett rum fullt med saker. Prylar, pärmar med information. Kläder, prydnadssaker. Sen sveper en virvelvind in och förstör all ordning. Allt blir huller om buller. Första reaktionen blir nog: Panik! Hur skall jag hitta mina ... räkningar! Tex.

    Så känner nog många inför en diger lista med dokument som "bara ligger där". Man inser nog inte att i rummet där allt ligger huller om buller, så finns det en magisk vissla, vissla prylens namn och den kommer flygande till dig, ut ur all bråte och oreda. Så är det med google docs. Sök smart och du hittar fort. Namnge smart och du hittar ännu fortare. Du behöver inte stoppa in allt i lådor efter diverse kategorier. Du bara visslar(söker).

    SvaraRadera
  6. Exakt, och det är egentligen ganska bra att ha en enhetlig standard för detta, i den mån det går. Om man delar dokument med t ex. "090817- lärarlagsmöte" osv. och sedan delar med varandra blir det ännu bättre. Det räcker så. Allt blir så enormt mycket enklare då. Sen finns ju mappar som ett bra sätt att strukturera. Till skillnad från verklighetens organisation kan man ju lägga dokumenten i flera mappar. Några flera intressanta frågeställningar:

    1. Hur mycket får man egentligen lagra i docs? Google är såvitt jag känner till rätt vaga på den punkten.
    2. Om man får lagra allt sitt material på det här viset, alltså musik, film, bilder osv. Skulle man göra det då?
    3. Om man byter adress eller har docs på flera konton, vad händer då med sin organisation?

    /Lasse

    SvaraRadera
  7. Man får spara dokument etc så det tar max ca 7Gb. Själv har jag dokument på flera konton. Har inga större problem med det då det ena kontot är personligt och det andra skolbaserat. I vissa fall, om dokument är både jobb och personligt så delar jag det med mina båda identiteter. Har faktiskt inte gett några större problem.

    Enklaste sättet att söka är att skriva in lite nyckelord i adress/sökfönstret om man använder chrome. Då behöver man inte ens gå via google-docs listan...

    Mattias

    SvaraRadera