måndag 3 augusti 2009

Stig Roland Rask om en-till-en

Stig Roland Rask skriver på kk-stiftelsens hemsida två tänkvärda inlägg om vikten av satsningen på en-till-en. Det som kändes rätt, rakt in i ryggmärgen var listan, skriven av Lars Johnsson i Falkenberg, på saker man inte gör som lärare när varje elev har var sin dator. Här är några exempe:

Jag kopierar inte.


Jag delar inte ut några papper (förutom de jag blir tilldelad av andra).


Jag skriver inte upp läxorna eller provdatum på tavlan.


Jag behöver inte lyssna på elever som med ett papper i sin darrande hand står och läser innantill om Nelson Mandela eller Dagen D.


Jag släpar inte hem elevernas arbetsböcker.



Listan kan göras, och är längre. Det är inte svårt att känna igen sig. Jag måste helt enkelt säga att jag hänger med. I artikeln visas i praktiken hur tekniken kan användas för att sänka kostnaderna.  Stig Rolan frågar sig hur skolorna inte kan ha råd att satsa ca 4kkr per år och elev. Om din skola väljer en netbook hamnar kostnaden på ca 1500kr/elev och år. Frågan kan därför ställas igen. Hur kan man påstå att man inte har råd?

1 kommentar:

  1. Hej!
    det tråkiga är att förfå i skolan kan förstår ekonomi.
    Jag färsökte själv på min skola införa argumentet att göra något annat för pengarna till skoldagböckerna

    50 kr * ca 600 pers/elev a läs år = är lika med 30 000 kr/år
    vilket är 150 000 varje 5 år som man skulle kunna lägga på annat tex ...

    SvaraRadera