lördag 22 augusti 2009

Screenr - gör screencast enkelt



Screenr.com gör screencast ruskigt enkelt. Sparar resultatet i molnet och twittrar automatiskt det du spelar in. Inte att tänka på om du vill spela in hela lektioner kanske (du har maximalt fem minuter på dig), men korta instruktioner kring hur man använder ett program eller en applikation på nätet fungerar det utmärkt för att illustrera. Det verkar inte som att funktionen att direkt ladda upp till youtube fungerar lika bra dock.

Hur kan det användas i skolan?

(erkänner glatt att jag snor denna lysande rubrik rakt av från "Jag lär mig teknik")

Inte svårt att se många typer av användningsområden.

  • Elever som vill instruera varandra

  • Lärare som vill instruera elever

  • Elever som gör ett litet anförande kring en nyhet i ämnet svenska, eller engelska


Kommer du på något mer så lägg en kommentar.

Noterat: På "Jag lär mig teknik" finns ett inlägg om screenr med lite mer information, där man även kan hitta följande korta instruktionsvideo:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar