söndag 12 april 2009

Hur ändras kommunikationsmönstren med var sin dator?

Om man som elev sitter med ansiktet ned i datorn? Kan det vara skillnad mellan manligt och kvinnligt? Kan det spela roll för huruvida eleverna känner sig ensamma? Istället för att diskutera med varandra så sätter de sig och skriver eller pillar på datorn? Intressanta frågor. Finns det någon forskning på området? Om inte annat så får man väl samla lite empiriska data med tiden.

2 kommentarer:

  1. Ur Falkenbergs rapporten:

    http://inlife.se/modules/typetool/pnincludes/uploads/Forskningsrapport%20-%20Falkenberg%202008-9.pdf

    "Flickorna samlas i en grupp och lyssnar på musik.
    Flickorna tröttnar dock efter ungefär tio minuter och lämnar klassrum-
    met, men alla pojkarna sitter kvar och spelar tills rasten tar slut och de
    ska börja nästa lektion. "

    SvaraRadera
  2. Mina egna perspektiv, som elev och lärare:
    * som elev lär jag mig mycket mer när jag inte är bunden till bara det läraren förkunnar utan kan använda min dator för att leta information på nätet. Vissa kurser har jag lärt mig med på de obligatoriska lektionerna genom eget sökande på nätet än den begränsade klassrumsdiskussionen.
    * Som lärare får jag en frihet att presentera material som aldrig tillförne, men eleverna kräver också att jag strukturerar undervisningen så att de vet vad som förväntas av dom. Det ställs också krav på mig att jag för en dialog och är öppen för förändring.

    SvaraRadera