lördag 13 september 2008

Lärarvidareutbildning vecka 1

Nu har vi i och för sig tjuvstartat med att jag har visat hur man bloggar för ett par av mina kollegor, hur man använder google-documents för ett par andra, och konverterat ytterligare någon till att bli beroende av googles kalender, men nu var det dags att ta ett helhetsgrepp på det här med lärarvidareutbildningen, så att arbetslaget är på samma våglängd när eleverna snart får sina datorer.

Jag började med att fråga kollegorna hur de vill att vi skall bedriva vidareutbildningen, som en liten hemläxa varje vecka, eller om vi tar en kvart på de pedagogiska veckomötena, eller något annat alternativ. Beslut tas nästa vecka.

Vecka 1 - 15 minuter

  • Upplägg och intro

  • Modern informationshantering och sökning

  • Firefox - flikar, adressfönstret och tillägg


Hur mycket skall man egentligen skriva eleverna på näsan, och hur mycket skall man lämna åt dem själva att upptäcka och komma på själva? Här passade det bra att visa följande avsnitt från TED, som jag varmt rekommenderar, där Sugata Mitra visar hur elever utan datorvana (jag menar verkligen utan datorvana) lär sig själva och varandra hur man hanterar en dator och söker information.

Vi diskuterade således hur vi skall lägga upp introduktionen till projektet för eleverna. Hur och i vilken utsträckning de skall och behöver utbildas.

Vidare hade jag förberett mig genom att installera google-talk och firefox på alla lärares datorer vid tillfället.

Troligen har inte alla lärare samma kunskaper och färdigheter vad det gäller modern informationssökning och hantering på nätet vad det gäller moderna verktyg som firefox med dess olika tillägg, användandet av flikar och sökning genom adressfönstret i firefox 3. Jag gick kort igenom tanken bakom dessa nya funktioner och visade exempelvis hur sökning i firefox adressfönster gör bokmärken överflödiga, och hur man i stort sett inte behöver komma ihåg exakta adresser till de mest besökta hemsidorna längre. Syftet med denna korta introduktion var att visa på hur man kan använda dessa nya verktyg till att effektivisera informationssökningen och att underlätta att kunna ha många.

På grund av tidsbrist fick jag skjuta upp mer om firefox och google-talk tills nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar