torsdag 4 september 2008

Enkel sammanfattning av köpråd

Ger oss IDG idag. Kort koncist. Ungefär som jag tänker. Hoppas de varit inne och kikat här.

Nu har min skola bestämt sig för vilken dator eleverna skall få under detta första år av en-till-en. Jag vågar påstå att vi är första skola i sverige (i världen?) som kör igång ett en-till-en projekt med netbooks. Acer Aspire One blir det. Med det mindre batteriet. Det kommer att bli ett intressant test. Kommer vi någon gång under hösten att behöva investera i större batterier, eller kommer vi att behöva ha lite dockningsstationer för några extra utbytbara batterier? Vi får se hur det kommer att lösas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 kommentarer:

  1. Jag är väldigt intresserad av att höra om hur ni kommer att lägga upp pedagogiken. Och hur ni kommer att anpassa och förändra undervisningen efter det nya verktyget. Kommer datorerna i princip bara bli avancerade skrivmaskiner med surfmöjlighet eller kommer ni att jobba med rörlig film och sådant också? Får eleverna själva installera det dem vill? Får de ta hem datorerna efter skolan och fortsätta jobba hemifrån?

    Och de som levererar datorerna, kommer de att följa upp detta och fortbilda inom pedagogik, lärande, IT etcetera? Har ni också ett avtal med dem vad gäller support, antivirus, mjukvara, drift, garanti etcetera? Ungefär var hamnar er årskostnad per dator inklusive allting?

    Många frågor, jag vet. Jag är mycket tacksam för svar.

    SvaraRadera
  2. Många bra frågor Erik. Jag hoppas återkomma med mer uttömmande svar ju längre läsåret går. Den ekonomiska och avtalsbiten är jag inte huvudansvarig för så där får jag återkomma.

    Pedagogiken kommer delvis/gradvis att förändras - till att börja med inom mina ämnen. Det första som kommer att ske, även i andra ämnen, är att arbeten och dokumentation av elevernas eget arbete skrivs i Google-apps/documents och delas med ansvarig lärare som därmed kan ge feedback under processen. Grupparbeten sker över google-apps med delade dokument/kalendrar/presentationer. Detta blir ett första steg att testa på nya verktyg.

    Vad det gäller årskostnaden är mitt mål att den skall hamna på max 1200:- per dator per elev. Det känns fullt realistiskt.

    SvaraRadera
  3. Jag tror det kommer att bli svårt att hindra eleverna från att installera vad de vill. Jag tänker avråda ifrån vissa saker eftersom det kommer att försinka deras arbete, göra datorn långsammarare att starta etc. Men som princip är det deras arbetsverktyg. De inte bara får utan de skall ta med sig datorn hem... vi vill inte ha dem kvar i huset då det skulle ge ökad inbrottsrisk

    SvaraRadera
  4. Kommer leverantören av datorerna hålla någon form av utbildning, inte bara i datorn (typ här har ni windows, kör) utan som pedagogiskt verktyg. Eller har leverantören helt valts ut från kriteriet "billigast möjligt"? Kommer leverantören tillsammans med er, följa upp detta eller är det ni som kommer att göra allt detta?

    Vad hade ni för strategi på skolan vad gäller kunskapsutvecklingen hos framförallt lärarna? Jag har ju förstått att du är väldigt insatt i utvecklingen och säkert, ja det något diffusa, webb 2.0 också. Hur vill man integrera detta?

    Ännu fler frågor alltså :-)

    Tack på förhand.

    SvaraRadera
  5. Se om jag kan skriva något mer svar här lite snabbt på väg hem ifrån föräldramöte...

    Datorerna har valts ut ifrån de kriterier som jag skriver under "skoldator". Vi har i dagsläget inte något avtal med en leverantör gällande vidareutbildning eller uppföljning, men det är något som jag hoppas och önskar kommer till stånd när vi väl har kört ett år.

    Vad det gäller lärarna på skolan (det är inte så många att hålla reda på) så sköter jag den biten. Vi tar små bitar i taget... vi har tjuvstartat med att jobba med bloggar och wikkis, google-apps och lite annat smått och gott för något halvårsedan. Alltså - pö om pö testar vi oss fram.

    SvaraRadera
  6. Varför blev det Acer? Hur har du tänkt?

    SvaraRadera
  7. Ville bara säga att jag uppskattar sin blog, särskilt informationen om vilka modeller som siktats i Sverige och vilka som kommer dyka upp.

    Om du inte sett den redan kanske det kan vara intressant att läsa om Dell Inspiron Mini 9: http://anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3399

    SvaraRadera
  8. Tack för den uppskattande kommentaren Jonas. Jag har sett informationen om Dell, men än så länge så hetsar jag inte upp mig för mycket då det inte finns någon pålitlig information om släpp i Sverige.

    SvaraRadera
  9. I slutändan är det inte jag som bestämmer - men jag är ändå relativt nöjd med beslutet. Det handlar helt enkelt om tillgång och prioriteringar. Vi behöver köpa datorn nu och då måste den vara tillgänglig, i stor kvantitet. Då är alternativen inte alltför många i dagsläget. Det enda realistiska alternativet hade varit Asus EEEpc 901, vars batteritid säkerligen hade varit bättre, men vars tangentbord jag är tveksam till. Ett batteri är lättare att uppgradera (om det skulle behövas) än ett för litet tangentbord. Så för mig var inte valet speciellt svårt.

    SvaraRadera
  10. Avundsjuk!!! Vill också ha en-till-en. Nu! Idag! näe ...helst igår faktiskt!

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Vill tipsa om Bergsjöskolan i Gbg som har sjösatt sitt projekt där varje sjätte och sjundeklassare får var sin bärbara dator i skolan.

    http://www.gt.se/nyheter/1.1276673/forst-ut-med-barbar-dator-till-elever

    Jag vill också passa på att tacka för en bra blogg!!!

    SvaraRadera
  12. Vill tacka för en mycket bra guide för alla som funderar på en Netbook.. är inne och läser varje dag.

    Vill även tipsa om Söderskolan i Falkenberg som nog var den första skolan att ge sina elever varsin skoldator (Macbook), tyvärr året efter jag gick ur högstadiet :( får hoppas att deras projekt går bra så även jag får ett exemplar sista året på gymnasiet xD

    Lycka till med ert en-till-en projekt, och tack för all information på hemsidan

    http://itforpedagoger.skolutveckling.se/lar_dig_mer/artiklar_it_larande/laptop_elev_falkenberg/

    http://www.hn.se/m_standard.php?id=877581&avdelning_1=109&avdelning_2=167

    SvaraRadera
  13. Ööh kunskapsskolan (gymnasium) har haft en-till-en i kanske 6-7 år

    SvaraRadera
  14. hette mediagymnasiet då dock.. ligger vid globen samt kista.

    SvaraRadera