fredag 1 augusti 2008

Elonex Webbook på ThePhonehouse

Nu finns Elonex Webbook, med 10'' skärm upplagd på ThePhonehouse hemsida. Priset är minst sagt konkurrenskraftigt: 2399 SEK*. Det var  listat som 2999 SEK för någon vecka sedan men det var kanske Windows-variantens pris. Det pris som nu är listat gäller troligen Linux-varianten. Specifikationerna verkar, vid en första snabb överblick kunna mäta sig med MSI Wind och Asus EEEpc 1000. Man frågar sig - vad är haken? Måste man signa upp på ett 24-månaders bredbandsabonnemang? Det verkar inte så. Här hittar du min samling av recensioner.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

* Uppdatering 15 augusti 08: Nu står det 3299 SEK på ThePhonehouse hemsida. Man verkar ha svårt att bestämma sig, eller så var det stavfelsnisse som var framme. Det priset är fortfarande konkurrenskraftigt, men långt ifrån så mycket som det lägre priset. Det skiljer trots allt närmare tusen kronor mellan de olika prisuppgifterna. Läs även mina inlägg: "Elonex Webbook med abonnemang på ThePhone House" samt "Nu har datorerna kommit"

IDG om Elonex. IDG igen om Elonex.

13 kommentarer:

  1. Precis vad är haken? IDG länkarna pekar inte på rätt artiklar.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag vet inte om det finns någon hake... det bara känns som om det borde finnas det :)

    Artiklarna är äldre artiklar. Har inte hittat några nya artiklar om Elonex.

    SvaraRadera
  3. Antaligen att det är en Via Processor i den!?! Eller så kommer den bara säljas med ett 3G abonenmang. Dvs aldrig löst.. Det jag kan tänka mig!


    Slänger in en fråga till Mattias:
    Först och främst, riktigt intressant hemsida. Härligt engagemang!

    Ser ingen fakta om denna dator (ECS G10L) på din hemsida, verka kunna vara ett alternativ dock kanske priset kommer bli lite högre iom integrerat 3G modem.. Fast säljs den genom andra Tillverkare kommer den säkert i flera olika utföranden.

    http://www.umpcportal.com/2008/06/ecs-g10l-in-europe-by-oct-look-for-carrier-branding/

    SvaraRadera
  4. Tack för de fina orden Per!

    Jag har nog sett den datorn på nätet. De datorer jag tar upp här är sådana som det verkar rimligt att anta att svenska butiker (nät eller verkliga sådana) kommer att sälja inom en rimlig framtid. Men tiden kommer kanske för ECS G10L.

    SvaraRadera
  5. Vad gör det om den har en Via-processor? Det är ju bara bra. De är ju (oftast) väldigt strömsnåla.

    SvaraRadera
  6. Och varför kallas jag stjcap?? Sådär. Jag heter John Ankarström.

    SvaraRadera
  7. [...] Datorn i skolan - pryl eller verktyg? Här har du även andra bloggares åsikter om asus, eee pc, asus eee pc, eee, [...]

    SvaraRadera
  8. Jag tror att haken är grafikchipet/styrchipet... Det kan vara det gamla CX700M2 som inte klarar 1080p HD avkodning, stöder endast upptill 2gb RAM saknar dx9 stöd... Nyare VX800 hade varit att föredra då denna klarar det, har stöd för 4gb RAM och dx9 stöd...

    Om den kommer att kosta 2999:- är den tillräckligt billig för att leka med i alla fall...

    SvaraRadera
  9. Hej alla.. Köpte mig en elonex idag. Studerarjust nu och verakde som ett bra allternativ. Har tittat på nästan alla minidatorer som säljs här i sverige nu allt från acer aspire one asus eepc o.s.v. Denna är bästa allternativet då du får 10.2 tums skärm. 1.6ghz och 80GB hårddisk. Slås asus eepc på långa håll.. asus eepc 1000h ligger på 4000kr. de anndra asus eepc 901-904 har inte ens chans med deras tröga processor. skärmen är fin. xp kommer med. allt är prima. köp det är det enda jag kan föreslå.

    SvaraRadera
  10. ps ingen skillnad på intel atoms processor och via.

    SvaraRadera
  11. juste via crome 9 kan t.o.m klara av cs och lite andra enklare spel vilket är lite roligt. av sig. Jag är bomb säker på att den klarar vista home. finns en anna dator som säljs med samma spex en LG x110 enda som är skillnad är hårddisk storlek. där får man med vista home istället. så det ska inte vara några problem att köra vista på denna lilla saken.

    SvaraRadera
  12. Jag bara slöläste lite om Elonex Webbook och så i slutet på den här sajten står det att jag är inloggad för ev. kommentar.....vilket spökeri, jag har aldrig sett den här sidan förut. Lite spännande med övernaturligheter på internet.

    SvaraRadera
  13. Oh, oh...nu förstår jag......detta är ju något slags bihang till Wordpress.

    SvaraRadera